tirsdag 27. november 2012

Innenfor dobbeldøra


Innenfor dobbeldøra på stua skjer det saker og ting.



Det som på 90-tallet var ei koselig blå stue med persiske tepper og Chesterfield-møbler
for de som bodde her før, har lenge fungert som lager/roterom for oss, men nå skal rommet taes i bruk igjen.



Med knallblå tapet og bonderød brystning, tak- og gulvlister,
 var rommet som det skulle være den gangen.



Men nå skal dette bli vårt soverom og vi vil ha det litt annerledes :))
Fjusketaket er endelig ferdig, men det var et langt lerret å bleke, puh :))
Det ble to runder med sparkling og pussing, 
fire strøk med sperregrunn og to strøk med linoljemaling, med kost så klart ;))
Grunnen til alle strøkene med sperregrunn var at jeg trodde jeg skulle bli fornøyd med litt hakkete
og ujevn finish på taket, men det ble jeg altså ikke, så vi begynte sparklingen og pussingen etter at to strøk
med sperregrunn var kommet på. Og siden det var sparklet så og si overalt, valgte vi å ha på to strøk til, 
slik at det ikke skulle bli matte flekker der vi hadde sparklet. 
Og en ting vet vi nå; aldri mer skal vi kjøpe tro til bruk innendørs, men vi hadde ikke tid til å vente på at
 butikken skulle bestille glattpanel, så da ble det slik denne gangen.
Men taket ble superfint til slutt, og vi er kjempefornøyd :))



Bak de blå veggene dukket røde tømmervegger opp,
og man blir nesten fristet til å beholde dem, rødt og hvitt er jo så fint sammen, og disse tømmerveggene var
herlig ujevne :)), men slik blir det ikke; ytterveggen trenger isolasjon og døra rett fram skal kles igjen.



Ved siden av dobbeldøra var det desverre en skjøt på tømmeret,
da kan vi ikke beholde den tømmerveggen heller :((


Den siste veggen har et hull etter en brannmur, og her ser dere hvorfor det var en brystning her;
den skjulte rørene til vaskerommet. Nå når taket er ferdig og de hardnakkede sponplatene på golvet er
fjernet, tar vi en pause i oppussinga og konsentrerer oss om juleforberedelser, mens vi tenker litt på hvilken
panel vi skal velge til veggene :))



Det gamle golvet slipper vi å spekulere på; det skal beholdes.
Det viste seg å være ganske skjevt, men intakt, med brede bord 
i ulike bredder, slik de ofte brukte før.
Kjempefint synes vi :))

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så utrolig spennende:)
Gleder meg til å se ferdig, den dobbel døra var bare herlig:)
Kjempe koselig bilde det første:)
Ha en herlig dag
Klem Merete

fru. Lærum sa...

for en jobb, men resultatet kommer til å bli knallfint......det vet jeg :-)

klem tone

Merete/Scrappeguri sa...

Spennende og litt av en jobb! Fint at dere kan beholde golvet som det er da, og lykke til videre med planleggingen! gleder meg å se hvor fint det blir!
Merete

Mira sa...

For ein jobb, dere er flinke.

sånne dører har me også inn til "bestestova" der har eg studd rotet mitt, men nå skal eg rydde til jul.

Fine pusen i den flotte gyngestolen.

Ha ein fin dag! Klem,

Merethe sa...

For et herlig rom. Vi har også slike gamle tregolv i huset. Skakt er det her også, men det er en del av sjarmen ved gamle hus. Dette blir litt av et soverom. GLeder meg til å se fortsettelsen. Vi har akkurat tømt en stue oppe i vårt hus,som skal males om. Det har vi brukt som "lager rom" Blir godt å få litt orden der også. Ha det kjempefint i adventstiden som snart er her. Gleder meg så i dag skal jeg på loftet å finne adventsting så de er klare til å settes frem nærmere helgen. Klem Merethe

Fågel Blå sa...

Åhhh så fint ni kommer att få!
Kramar Kathrine

Tante Titti sa...

Dette blir veldig spennende ja!! Gleder meg til å se utviklingen underveis og det ferdige resultatet.
Ha en fin fin kveld, Monica!
Titti-klem!

Underberget sa...

Her har dere litt av en jobb forran dere. Kanskje dere kan beholde tømmerveggen til venstre for dobbeltdøra? Ville være stilig å vise fram litt av det opprinnelige. Gulvet er jo helt unikt da:-) God arbeidslyst videre!

Unknown sa...

Wow for en jobb- men så utrolig fint det blir- og ekte :) Moro å få en titt og gleder meg til å se slutt resultatet :) Det er så herlig å ikke alltid være så fornuftig men heller følge magefølelsen, hi hi :)

Klem Monica