fredag 13. januar 2012

Tid for håndarbeid - Tuntreet


Vi har ikke startet med noen oppussingsprosjekter på nyåret, så nå kan ettermiddager og kvelder 
nytes i godstolen med et håndarbeid, Det er skikkelig vinterkos :))



Har funnet fram noen lapper som jeg begynte å strikke for mange år siden,
det skulle egentlig bli et vognteppe den gangen,
men nå som guttene mine er blitt tenåringer,
  får det heller bli ei pute av 
disse lappene :))
 


Lappene er strikket i et mønster som heter Tuntreet.
 Det er et gammelt og tradisjonsrikt mønster og det eldste teppet i dette 
mønsteret vet man med sikkerhet var laget på 1700-tallet.
Skulle gjerne hatt et stort sengeteppe i dette mønsteret,
men det er jeg nok litt for utålmodig til,
så det får holde med ei pute ;))



Ønsker dere ei riktig GOD HELG med disse tulipanene på
TULIPANENS DAG :))


19 kommentarer:

Lappeline ♥ sa...

Nydelig fint mønster og det blir nok en flott pute...gleder meg til å se den ferdig

Ha en kreativ helg

Klem til deg

Anonym sa...

Ja da er det for sent å tenke på vognteppe ;) Men dette kommer til å bli en nydelig pute da! Helt skjønt dette gamle mønsteret!!
Kos deg i helgen!
klem fra Laila

Hanne Margrete sa...

Det var virkelig et fint mønster! Hadde blitt et fint teppe ja,men skjønner "problemet";-) og for en koselig og fin kosekrok du har! Skulle svært gjerne hatt både bordet, lampen og tulipanene;-)
God helg!
Klem fra Hanne:-)

Synnøve sa...

For et utrolig nydelig mønster. Det må være mye arbeid, men så blir det bra fint også.
Gleder meg til og se puten ferdig:-)
Godt at det er flere en jeg som har prosjekt liggende:-)

Klem Synnøve

Jatte sa...

Hei på deg,

Skikkelig kos med håndarbeid på kveldene nå ja! Så fine lapper du strikker!

Titter innom for og ønske deg en herlig Lørdag - håper den blir magisk! KLem Jatte :)

Brocante sa...

Den godstolen ser deilig ut! Venter du litt til kan det jo bli bestemor teppe? hi-hi... Nei - lag en nydelig pute du! Den kommer til å bli super i godstolen.

Anonym sa...

Det blir en lekker pute,så flink du er til å strikke. :)) Herlige bilder.
Klem M

Kristins Hus sa...

Fint håndarbeid:-)
Det er tid for håndarbeid her også, har et pår-tre prosjekter på gang, så kan jeg variere litt underveis:-) Tok opp igjen strikke-intr. her i høst, og har funnet ut at det er en veldig behagelig og beroligende hobby:-D
God lørdag!
Forresten, soverommet ditt var kjempefint!!
K

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Tusen takk for koselig kommentar ♥
Så utrolig flink du er til å strikke. Jeg innbiller meg at jeg ikke kan strikke, men det er nok mest fordi jeg ikke orker å sette meg inn i det. Kan jo rett og vrang og øke og felle osv... Jeg hekler i stedet for! ;)

Ha en finfin lørdag!

Lene i Annekset sa...

Nydelig håndarbeide du har der! Gleder meg til å se det ferdige resultatet! Fikk sånn vårfølelse av de fine tulipanene dine! God søndag til deg! :)

Hilsen Lene i Annekset

h.espe sa...

Så utrolig nydelig mønster, kommer til å bli en flott pute!! Likte også så godt den lille kurven hvor du har strikkepinner og garn - supersøt!

Ønsker deg en fin søndag!

Klem fra Hildegunn

EtterRegnet sa...

Nydelig mønster ;)
Du... Den puffen har du laga den sjøl? Den va knall stilig ;)

Gitte sa...

Nydelig mønster!
Blir ei lekker pute:)

Ha en fin søndag!
Klem Gitte

Unknown sa...

Så fint mønster! kommer til å bli ei nydelig pute;)

Jeg har også mye heklerier og strikketøy liggende, har visst en lei tendens til å legge det fra meg halvveis, for så å starte på noe nytt....(som også blir liggende halvferdig, hehe) Evig runddans?!;)

Ha en fin dag!
KLEM

Berit Reimers sa...

Tuntreteppet-
Ser at du strikker 4 lapper og syr de sammen. Jeg strikker alle 4 i ett. Legg opp 3 masker på 4 pinner.
Du strikker det alså som det skulle være en rund duk- Da slipper du den kjedelig syingen. Penere blir det også.

Tante Titti sa...

Jeg var så heldig å arve ett sengeteppe i dette mønsteret etter min kjære mormor - hun hadde strikket det selv, i tillegg hadde hun strikket vognteppe til mange av sine oldebarn i samme mønster! Jeg er veldig glad i mitt sengeteppe, og har det liggende framme i stua.
Nydelige tulipaner - en av mine favoritter!!
KLÆMM!!

Inger Marie - Husrom sa...

Ble skikkelig inspirert her nå, så dette mønsteret må nok prøves en gang. :)
Kommer til å bli en flott pute! :)

Inger Marie

Siv sa...

Ja dette er et nydelig teppe! Jeg har strikket dette til dobbelsengen vår, men mangler oppskriften på blondekanten rundt, d også i kunststrikk. Du skulle ikke tilfeldigvis ha den oppskriften? Så flaks kan jeg vel ikke ha kanskje..... Prøver overalt å finne dette mønsteret, men har ikke lykkes, synd å ikke bli ferdig med teppet, har jo tatt sin tid ;)

Monica sa...

Hei Siv :-)
Har dessverre ikke oppskriften til kanten rundt Tuntreteppet. Men hvis den dukker opp så skal jeg legge den ut på bloggen. Fikk ikke gitt besked til deg på annet vis enn dette så jeg håper du finner dette svaret. Så utrolig flink du har vært som har heklet et Tuntreteppe til dobbeltseng, det var nok en stor jobb vil jeg tro. Håper du får tak i oppskrifta på blondekanten også etter hvert.

Monica :-)