lørdag 2. april 2011

Skuvsenga

En liten historie basert på hvor skuvsenga mi kommer fra:
(Dette er en fortsettelse på historien om fjøslykta som du kan lese  her.)


Mor satt på kanten av skuvsenga og sang de kjente og kjære sangene hun pleide å synge for henne da de bodde hos besteforeldrene i Hafstadbygda. Ragna kjente en lykke som gjorde henne varm og opprømt, hun var slett ikke trøtt i kveld. Nå som hun endelig skulle få være sammen med mor og Sigvart igjen, var hun så glad, det var helt umulig å roe seg på kammerset i kveld, enda hun allerede hadde vært oppe alt for lenge som moren sa, men hun sa det med et smil, og Ragna skjønte at moren hadde sett like mye fram til denne dagen som henne selv, og lot henne få være oppe ekstra lenge.




Sigvart sov rolig ved siden av henne, hun kjente det sovende ansiktet hans så godt, de hadde sovet sammen så lenge hun kunne huske, helt til.... Nei, hun ville ikke tenke mer på det. Nå var hun her, hadde det varmt og godt i det lune sengetøyet, og halmmadrassen var mye mykere enn den hun hadde ligget på de siste månedene. Hun skjønte at moren hadde lagt ny halm i senga til hun skulle komme hjem, og kjente en dyp takknemlighet. Hun så etter moren da hun gikk tilbake til Edvard som satt ved kjøkkenbordet. Hun hadde gruet litt for å møte Edvard, men han så veldig snill ut, og han hadde sagt at han hadde gledet seg til å møte henne, og at hun var velkommen til Sesbøehjellen. Etter å ha bedt kveldsbønnen og takket Gud for at han passet på henne og alle hennes kjære atter en gang, sovnet hun med røde kinn og lyse lokker som var fuktige av svette og krøllet seg ved pannen hennes.
Hun merket ikke at mor og Edvard kom inn og la seg i den andre senga, at de stod en stund og kikket på dem, bror og søster, så glade for hverandre, sovende kinn mot kinn og små armer som holdt omkring.



Har desverre ikke noen nye bilder av skuvsenga akkurat nå i kveld, så noen julebilder for duge for denne gang : )




Med dette innlegget deltar jeg på Gammeldags lørdag hos Lenemoras verden.













14 kommentarer:

Lenemora sa...

Elsker disse innleggene dine, med historie fra gamle dager, nydelig seng du har bilde av også!
Takk for at du er med på Gammeldags lørdag!

Ha en fin søndag, klem

Mary-Anne sa...

Fantastisk flott seng :)

Lappeline ♥ sa...

En flott seng...har en slik også men den står i garasjen for øyeblikket...har ikke helt plass til den inne
Ha en fin dag
Klem

Bergheim sa...

Nydelig. Både ord og bilder. Ønsker meg veldig ei sånn seng.

Mamsens hus sa...

Nydelig seng!
En fin blogg du har, fant deg via, via ;)
Kommer gjerne tilbake. og legger meg til som følger. :)
Ha en fin søndag!

Mia, New Room Interior sa...

Såå koselig du skriver, og bildene av senga er flotte!! Ha en super søndag!! KLEM

Annelis hantverk sa...

Så fint du skriver om gamla tider med halm i sängen och täcket var fårull! Otroligt vacker säng!
Ha en skön dag!

Anonym sa...

Nydelig seng og du skriver så bra!
Håper det blir flere historier.
Ha en fin søndagskveld.
Klem fra Mio

Asbjørg sa...

Koselig historie og nydelig seng!Skuvsenger er så fine,jeg gav bort min til datteren!
Ha en fin uke som kommer!

Solveig sa...

Tusen takk for koselig kommentar hos meg. Veldig kjekt å høre fra deg, for da fant jeg også en spennende blogg! Ser ut til at vi har ganske så like interesser med gamle hus og oppussing av gamle møbler. Legger meg til som følger her hos deg;o)

Så koselig historie du forteller. Jeg har også en gammel skyvseng som ligner litt på denne. Veldig kjært møbel!

Ønsker deg en flott uke og lykke til med oppussingsprosjektene.
Klem fra Solveig

Franske drømmer sa...

Herlig disse innleggene dine, altså! Sukk! :))
Nydelig seng også :))

Hulda sa...

Nå har jeg lest begge historiene. Veldig fine, jeg levde meg inn i teksten. :) Takk for koselig tilbakemelding fra deg, så artig at du fant ideer i mine historier.

Unknown sa...

*nostalgi!!* Herlig blogg, jeg følger med *smil*

Kristin sa...

Du skriver helt fantasisk! En skuvseng har stått på ønskelista mi i årevis, du er heldig:)Ha en fin kveld! Klem